Eriskummallinen kirjavuosi

Luin yön tunteina Max Mannerin hengästyttävän toimintajännärin 72h loppuun ja aamulla vihdoin pääsin Oatesin Blondin pariin. Sen verran paksu kirja on, että uskon sen parissa vierähtävän ensi viikon puolelle. Ainakin kirjan alku tempaisi jo siinä määrin mukaansa, että luvassa varmasti hyviä lukuhetkiä fiktiivisen Marilynin parissa.

Kuten aikaisemmin jo lupailin, kuun lopulla julkaisen oman tämän vuoden "Luetut TOP 10" kirjaani. Pääosin kirjat ovat tänä vuonna ilmestyneitä, mutta mukaan mahtuu ehkä pari vähän vanhempaakin, jotka vasta tänä vuonna luin. Olenkin tässä pari päivää jo mielessäni tehnyt listaa ja olen tehnyt kerrassaan eriskummallisen, suorastaan ällistyttävän havainnon. Selailin ensin vuonna 2008-2009 pitämiäni lukupäiväkirjoja ja sitten kävin läpi tätä vuotta. En tiedä, onko muutos tapahtunut minussa vai kotimaisen kirjallisuuden tarjonnassa, mutta tänä vuonna lukemistani kirjoista vähintään puolet, jopa ylikin, ovat kotimaista kirjallisuutta! On hauskaa Jussi Siirilää, oivaltavaa Miina Supista, puhuttelevaa Elina Hirvosta, taianomaista Pasi I. Jääskeläistä, koskettavaa Markus Nummea ja lista sen kun jatkuu. Vuosikausia kotimaisen kirjallisuuden kirkkaimpana johtotähtenä pitämäni Anna-Leena Härkönen on saanut rinnalleen siis seuraa minun lempikirjojen hyllyssäni.

Mutta vielä ei ole TOP 10-listani valmis ja aionkin lukea vielä ainakin pari kirjaa tämän vuoden puolella, joten lista elää vielä tovin mielessäni. Nyt kun pakkaset paukkuvat monissa nurkissa, lukekaa hyvät ihmiset aina kun voitte! Se jos mikä tekee tästä arjesta taikaa!

Kommentit

  1. Voi että olen iloinen, että olet löytänyt paljon kotimaista kirjallisuutta lukulistallesi! Itse koen kotimaisen, sekä uudemman että vanhemman, kirjallisuuden melkoiseksi aarreaitaksi - ja kuten sinun mainitsemasi kirjailijat osoittavat, hyvin laajaksi tyylilajeiltaan! On maagista realismia, yhteiskunnallista kirjallisuutta, maailmankirjallisuutta lähenevää tekstiä ja sitä perinteisempää arjen kuvausta. Melkoista rikkautta, vai mitä :)

    VastaaPoista
  2. Hyvä kotimainen kirjallisuus!! Mie olen siitä myös todella iloinen.
    Lumiomena jo kertoi ajatukseni, joten yhdyn vain tsemppaamaan ja hihkumaan.

    VastaaPoista
  3. Minä olen kiinnittänyt samaan huomiota - että tänä vuonna löytyi erityisen paljon minua kiinnostaneita kotimaisia uutuuksia. "Osasyylliseksi" nimeän kyllä kirjablogit (joita aloin seurata vasta tänä vuonna), jotka nostivat esiin muuten vähäiselle huomiolle jääneitä teoksia tai rummuttivat toisia niin kiihkeästi, että niistä oli pakko innostua itsekin. :)

    Karoliina

    VastaaPoista
  4. lumionena & Tomomi: Olette oikeassa, kotimainen kirjallisuus on kyllä varsinainen aarreaitta! Olen itsekin valtavan iloinen, että tuon aarreaitan ovi on vihdoin kunnolla auennut minullekin ja imaissut sisäänsä ;)

    Karoliina: Minä luulen myös, että jopa 90%sesti kiitos kuuluu muille kirjabloggaajille siitä, että olen niin monia kotimaisia kirjoja tänä vuonna lukenut! Niin paljon muitakin kuin ne omat "tutut ja perinteiset". Osasta kirjoista olin jo lukenut esittelyn esim. naistenlehdestä, mutta innostuin vasta kun luin jonkun puhuttelevan arvostelun blogista ;)

    VastaaPoista
  5. Ihania hetkiä Blondin parissa toivotan! Se oli supervaikuttava silloin kun sen luin. Muistan vieläkin, miten ahmin sivuja... Ehkä paras Oates?

    Yhdyn hihkujien kuoroon ja olen iloinen puolestasi! Suomessa julkaistaan erittäin hyvää kirjallisuutta (ja huonoakin, toki), ja on aina mukavaa, kun se saa huomiota. Ja että löytää uusia suosikkeja! Pysytään tällä tiellä, siis! (Tosin itse olen vähän kirjapulassa, kun en oikein keksi luettavaa...)

    VastaaPoista
  6. Susa, melkein en kestä, että en nyt ehdi Blondia. Yritän lähteä lomalle ja silloin luen, kun ehdin, jotain, mitä en tuo blogiini. Rouva Agathea. Haluaisin myös lukea Appelsiinin tuoksun uudestaan, mutta ehkä luenkin yhden järisyttävän, mutta ohuen,mutta ei 'ohuen', jonka voisin tuoda vaikka tammikuulla.

    Voisitte kaikki pyörtyä mun kotimaisen määrästä tänä vuonna;-)

    VastaaPoista
  7. Ilse: Ihanaa, että tuo Blondi on niin paksu, sillä sehän tarkoittaa sitä, että saa nauttia pitkään hyvästä kirjasta ;) Tämä on nyt toinen Oates ja katsotaan, ehdinkö vielä joulun pyhinä lukea Haudankaivajan tyttärenkin. Varmaa on, että joku Oates on top 10-listallani!

    Leena: Lomalle lomps!! Luet mm. Rouva Agathen rakkauden ilman muistiinpanovihkoasi, ja vain nautit Lukijan roolista.

    Hannelen kirja-paratiisi: Toivon mukaan moni löytää joulutohinoiden keskellä aikaa tosiaan lukemisellekin!

    VastaaPoista
  8. Onpa kyllä hienoa kuulla tällainen päätelmä, että kirjablogit ovat lisänneet ainakin sinun kohdallasi ja kommenteista päätellen monen muunkin kohdalla suomalaisen kirjallisuuden lukemista. En ole tajunnutkaan, että moni lukemisen ystävä ei välitä kotimaisen kirjallisuuden lukemisesta.

    Minulle ainakin näin aikuisiällä kotimainen kirjallisuus on rakkaampaa kuin käännöskirjallisuus. Ihan jo senkin vuoksi, että käännöskirjallisuudessa ei ikinä ylletä samanlaiseen suomen kielen käytön hienouteen, kuin parhaassa kotimaisessa kirjallisuudessa.

    Samoin oman kulttuurin ja historian oppiminen on jotain, mitä koen saavani suomalaisesta kirjallisuudesta. Ja kyllä minä silti luen mielelläni myös käännöskirjallisuutta sekä jonkun verran kirjoja suoraan englanniksi.

    VastaaPoista
  9. Olen myös vierastanut kotimaista kirjallisuutta, en oikein osaa edes selittää miksi. Tämä vuosi on kuitenkin ollut itsellänikin käännekohta asiassa: varsinkin loppuvuodesta olen lukenut monia erittäin hyviä, jopa loistavia kotimaisia kirjoja! Eiköhän asennemuutokseni siis ole hyvällä mallilla. ;) Omasta puolestani pistän asian noin 98-prosenttisesti muiden kirjablogien suositusten piikkiin. :)

    VastaaPoista
  10. Salla: Kirjablogit ovat varmasti todella merkittävässä roolissa varsinkin kotimaisen kirjallisuuden mutta myös lisääntyvän lukemisen suhteen.

    Olen kyllä itse lukenut kotimaistakin aika nuoresta pitäen. Anna-Leena Härkönen on yksi kautta aikojen suosikeistani ;) Eppu Nuotio, Virve Sammalkorpi, Sofi Oksanen jne. Mutta kuitenkin olen ilman tietoista valintaa tarttunut paljon useammin käännettyyn kirjallisuuteen. Tänä vuonna kaikki on toisin ;)

    Satu: Hienoa kuulla, että sielläkin on samanlainen ilmiö valloillaan ;)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, se lämmittää bloggaajan mieltä :)